Dorpsavond met film over cultuurhistorie van Gorssel

Op donderdag 22 januari 2015 om 20.00 uur presenteren zeven studenten van de opleiding Van Hall/Larenstein in De Roskam hun film over het Gorsselse landschap. Inwoners uit Gorssel zijn daarbij van harte welkom. De film is gemaakt op initiatief van de werkgroep Cultuurhistorie en Landschap van de Dorpsraad.

De film bestaat uit beelden van het Gorsselse landschap en gesprekken met diverse dorpsgenoten, die vertellen over bijzondere plekken in het buitengebied. Te zien zijn zowel kenners als gewone liefhebbers van het Gorsselse landschap. Vier thema’s worden in de film uitgelicht. Dat zijn de uiterwaarden van de IJssel, de marken, de Gorsselse heide en de ‘gegoede burgerij’. Aan de hand van deze vier thema’s kan bijna de hele geschiedenis van het Gorsselse landschap worden uitgelegd.

De film is het resultaat van het onderzoek dat de studenten in de afgelopen maanden hebben gedaan naar een Gorsselse landschapsbiografie. Het project is tot stand gekomen met hulp van de Vereniging Dorpsraad Gorssel, Historische Vereniging de Elf Marken, Filmgroep ‘Het Accent’ en de Stichting Landschapsbeheer Gelderland.

Tijdens de bijeenkomst op 22 januari vertelt de werkgroep van de Dorpsraad die het landschap en de cultuurhistorie als aandachtsgebied heeft na de filmvertoning over de zaken die zij in 2015 verder aandacht wil geven.

Gorssel, 5 januari 2015