Hoe maak je je buurtvereniging weer succesvol?

Ap Peppelenbos

Hoe komen jullie aan vrijwilligers?

Op dit moment hebben we een werkgroep van 21 vrijwilligers. Het is belangrijk om een grote groep te hebben, omdat natuurlijk niet iedereen altijd kan. Ik heb zelf mensen benaderd en gevraagd. En met Dennis heb ik het geluk gehad dat ik iemand gevonden heb die werkzaam is in de bouw en een hele handige timmerman is die mij helpt met het opknappen. Ook hebben wij bij het benaderen van nieuwe leden een oproep gedaan of mensen bereid zijn te helpen.

Hoe maak je buurtbewoners enthousiast om samen een speeltuin op te knappen? De buurtvereniging rondom de speeltuin aan het Acaciaplein is het gelukt! Wij vroegen ons af wat het geheim is achter het succes van de speeltuin. Om hierachter te komen en om anderen te inspireren en kennis te delen spraken Niels en Marije van de Dorpsraad met Ap Peppelenbos, de enthousiaste voorzitter van buurt – en speeltuinvereniging Plein 9.

Ap, kan je ons vertellen hoe je bent begonnen?

We hebben gewoon besloten om de vereniging nieuw leven in te blazen en zijn begonnen!nWe hebben een brief voor de leden opgesteld met ons plan van aanpak en een ALV georganiseerd. Op de ALV kwamen 9 mensen en die reageerden enthousiast. Toen konden we van start.

Jullie hebben een plan van aanpak opgesteld. Wat stond daar allemaal in?

In ons plan van aanpak stond wat er allemaal nodig was. We hadden nieuwe banken, nieuwe speeltoestellen (er was helaas een aantal speeltoestellen afgekeurd), nieuwe verf en materiaal om toestellen op te knappen nodig. En natuurlijk nieuwe leden Ook hebben we een kostenbegroting gemaakt en zijn we sponsoren gaan zoeken. We hebben ondernemers op een A4 tje uitgelegd wat we van plan waren; de speeltuin opknappen, zodat de kinderen in de buurt weer lekker kunnen spelen.

Hoe zijn jullie aan nieuwe leden gekomen?

We hebben een brief opgesteld en deze rondgebracht en ook mensen benaderd aan de Noorseweg, Dekkershof, Sparelaan, Veerweg, Douglaslaan, Larixweg, Cederlaan, Tujalaan, Deventerweg en een gedeelte van de Dommerholtsweg. Inmiddels zijn we van 5 betalende leden gegroeid naar 75! Als we mensen spreken in de speeltuin geven wij ze een inschrijflijst.

Wat organiseren jullie voor de leden?

Ons allereerste evenement, een buurt BBQ, kon helaas vanwege Corona niet doorgaan. Nu gaan we straks met de kinderen uit de buurt paaseieren zoeken. Ook hebben we afgelopen kerst samen met de Vullerschool een kerstboom geplaatst die kinderen met kleurplaten konden versieren en ophangen in de boom. In de toekomst zullen we opnieuw een BBQ organiseren evenals een fietstocht. Het is op dit moment zelfs zo dat we een eigen evenementen commissie hebben die heel actief evenementen gaat organiseren! En ook belangrijk: iedereen mag meedoen, ook niet leden, alleen betalen die dan iets extra’s.

Wat zijn jouw 3 tips voor andere speeltuinen of verenigingen?n

1: Maak een plan

2: Enthousiasmeer anderen

3: Zoek sponsoren!

4: contact met je buurt en wijkgenoten is erg belangrijk

5: Vertel wat je gedaan hebt en ga doen

Ik denk dat het belangrijk is dat je zelf het goede voorbeeld geeft, door zelf ook veel te doen. Ik ben actief op zoek gegaan naar sponsoren en heb uitgelegd dat ik de speeltuin wilde opknappen zodat de buurtkinderen weer lekker konden spelen. Ik ben gewoon op verschillende bedrijven afgestapt. En je moet die bedrijven iets bieden. Zo worden de sponsoren vermeld op de website en de grote sponsoren op het infobord bij de speeltuin dat binnenkort geplaatst wordt. Je moet eigenlijk gewoon een beetje brutaal zijn.  Zo kwam ik ook bij onze woningbouwvereniging. Daar bleek een potje te zijn voor initiatieven zoals het onze, dus toen ik naar sponsoring vroeg voor een blokhut van waaruit we ook koffie en thee kunnen schenken reageerden ze enthousiast. Zo heb ik ook de Dorpsraad benaderd, kortom: het is een kwestie van DOEN!

En wat de Dorpsraad gaat doen voor de speeltuin aan het Acaciaplein leest u binnenkort!