CONCEPT TEKST

Met de groei van het dorp en het toenemende aantal recreanten neemt de druk op de verkeersveiligheid en infrastructuur in Gorssel toe. Vooral het dorpscentrum en de toegangswegen vragen om aandacht en verbeteringen. Verkeersmaatregelen moeten zorgvuldig worden afgewogen om hinder te voorkomen en een positieve impact te hebben op veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. Daarbij is aandacht nodig voor alle weggebruikers, inclusief leveranciers en bezoekers.

Uitdagingen

  • Verkeersveiligheid: Drukte in het centrum en toegangswegen leidt tot gevaarlijke situaties voor voetgangers en fietsers.
  • Toegankelijkheid en bereikbaarheid: Het toenemende aantal inwoners, economische activiteiten en bezoekers legt extra druk op de bestaande wegen, parkeerfaciliteiten en de algemene bereikbaarheid van het centrum.
  • Verkeersmaatregelen: Slecht geplande ingrepen, zoals te steile verkeersdrempels, veroorzaken meer hinder dan verbetering. Zonder alternatieve routes blijven de verkeersbewegingen immers gelijk, maar neemt de overlast toe.
  • Onderhoud: Trottoirs, verlichting en (zand)wegen hebben regelmatig onderhoud nodig om veilig en toegankelijk te blijven. Het fietspad langs de N348 verdient extra aandacht om veilig fietsverkeer te bevorderen.
  • Openbaar vervoer: Door verkeersdruk dreigt de buslijn door Gorssel te worden verplaatst naar de rondweg wat de bereikbaarheid van het dorpscentrum vermindert.

Visie

Gorssel wil een verkeersveilig mobiliteitsnetwerk waarin inwoners, ondernemers en bezoekers zich makkelijk, groen en vlot kunnen verplaatsen. Goed onderhoud, slimme maatregelen, aandacht voor openbaar vervoer en operationele behoeften van lokale ondernemers staan centraal. Het verkeersplan moet veiligheid en bereikbaarheid verbeteren en hinder minimaliseren.

Acties

  • Infrastructuur verbeteren: Verbeter het fietspad langs de N348 om veiliger en comfortabeler fietsverkeer te bevorderen. Onderzoek of het aanwijzen van de Hoofdstraat en Joppelaan als voorrangswegen bijdraagt aan een betere verkeersdoorstroming en veiligheid.
  • Parkeerdruk verlagen: Zorg voor gereguleerd parkeren rond drukke locaties, zoals bij J.A. de Vullerschool en museum MORE, zonder betaald parkeren in te voeren. Voorzie daarom het nog te bouwen MFA van een parkeergarage om extra parkeergelegenheid te creëren en auto’s uit het zicht te houden.
  • Doordachte verkeersmaatregelen: Zorg dat verkeersingrepen zorgvuldig worden afgewogen en alleen worden uitgevoerd als er een haalbaar alternatief is voor de verkeersstroom. Vermijd hinderlijke oplossingen zoals te steile drempels en reguleer particuliere obstakels, zoals bloembakken, die het overzicht voor het verkeer beperken.
  • Openbaar vervoer verbeteren: Werk samen met vervoerders zoals Arriva om buslijnen te behouden en elektrificatie van bussen te stimuleren.
  • Zandwegen beschermen: Beperk de snelheid op zandwegen tot 30 km/u, voer regelmatig onderhoud uit en verbeter de waterafvoer om deze wegen toegankelijk te houden zonder het landelijke karakter te verliezen.

Updates Verkeer & Mobiliteit

Reageren op concept Dorpsplan
Het concept Dorpsplan Gorssel 2025–2050 is klaar! Na waardevolle input van veel …
Verkeerssituatie bij Vullerschool blijft punt van aandacht
Dhr. Hoogendorp, inwoner van de Velthofstraat, heeft opnieuw gewezen op de gevaarlijke …
Interactieve online informatiebijeenkomst over het reizen met het openbaar vervoer
(Opnieuw) leren reizen met het openbaar vervoer. Reizen met de bus of …
Gevaarlijk kruispunt N348/Elfuursweg
Tijdens het inloop-halfuur werd opnieuw aandacht gevraagd voor de gevaarlijke situatie voor …
🏡 Smitskamp: verkeersstudie & jongerenhuisvesting
De verhuizing van de Oekraïense ontheemden naar de Smitskamp blijft een hot …
Resultaat vierde bijeenkomst Klankbordgroep Smitskamp
Tijdens de vierde bijeenkomst met de klankbordgroep werd duidelijk dat de architecten …

Meer updates…